Curtiss P-40 Gerçekleri

Curtiss P-40 Warhawk uçağı, tek koltuklu, tek motorlu, komple metal gövdeli avcı ve yer hedeflerine saldırı yapabilen bir uçaktı. İlk uçuşunu 1938 yılında gerçekleştirdi.

Xp_40

P-51 ve P-47’den sonra en çok üretimi yapılan Amerikan savaş uçağıdır. 1944 yılı kasımına kadar toplamda 13.738 adet üretildi.

1941 yılından itibaren Warhawk lakabını Amerikan ordusu tarafından alırken, diğer versiyonları olan P-40B ve P-40C Kanadalılar ve Sovyetler tarafından Tomahawk, P-40D varyasyonu ise Kittyhawk lakabını almıştı.

p40e.jpg

P-40 özellikle alçak ve orta yüksekliklerde oldukça çevik ve atik bir uçaktı ve o yüskekliklerde savaşmak için tasarlanmıştı. Ancak dönemindeki diğer muadillerine kıyasla zayıf kalan motoru yüzünden yüksek irtifalarda çatışma için kesinlikle uygun değildi.

Allison V-1710 kodlu motoru deniz seviyesinde 1040 beygir güç üretebiliyordu. Özellikle ilk serileri, hız ve güç yönünden rakiplerine kıyasla zayıf kalmaktaydı. Bu durum zaten yüksek irtifada çatışmaya olanak vermiyordu.

P-40C Tomahawk versiyonu, burunda 2 adet 50 kalibrelik Browning AN/M2 senkronize makineli tüfeğe, kanatlarda da .303 kalibre 2 adet Browning makineli tüfeğe sahipti. P-40D versiyonunda ise burundaki tüfekler sökülüp kanatlara monte edildi.

TR_000978_kittyhawk

Haziran 1941 yılında Orta Doğu ve Kuzey Afrika bölgesinde ilk defa savaş meydanlarına çıktı. 1941 – 1944 yılları arasında Kuzey Afrika, Güneybatı Pasifikte ve Çin bölgelerinde savaşta kritik rol oynadı.

İngiliz Kraliyet hava kuvvetlerine bağlı 12. uçak filosuna bağlı olarak ilk çatışmalara girdi. Köpek balığı çenesine sahip ön kamuflajı ile kolaylıkla ayırt edilebiliyordu. KUzey Afrika’da Luftwaffe ve Regia Aeronautica’ya ait savaş uçakları ile kapışmaya başladı. Düşük irtifalarda en büyük rakibi BF 109F’lere karşı oldukça etkili iken 4900 metreden sonra BF 109’ların üstünlüğü bariz şekilde görüldü.

bf109main.jpg

Uçan Kaplanlar lakabı ile Amerikalı gönüllü havacılardan oluşan 1. Amerikan Gönüllü Grubu Çin’deki savaş bölgelerinde rol almaya başladı. 1941 yılının sonlarından itibaren P-40B versiyonlarını kullanmaya başladılar.

001fd04cf34a13658f3700

Pasifikte Japonlarla savaş kızıştıkça Pearl Harbour ve Filipinler bölgelerinde ciddi çatışmalara girdi. Ki-43 ve A6M Zero uçaklarına karşı zorlansalar da George Welch ve Kenneth Taylor gibi P-40 uçak asları kendilerini göstermeye başladılar.

1942 yılında Uzak Hollanda sömürgesi olan Doğu Hindistan’daki çatışmalarda Amerikan Donanmasına ait 17 adet P-40 düşürülürken, Amerikalılar ise 49 adet Japon uçağını imha edeceklerdi.

Savaş esnasında ve sonrasında aralarında Türkiye’nin de bulunduğu Brezilya, MIsır, Finlandiya gibi ülkelerin envanterinde hizmet etmeye devam etti. Aktif görevde kullanılan son P-40 Brezilya Hava Kuvvetlerine aitti ve 1954 yılında emekliye ayrıldı.

Tomahawk Curtiss P-40

11 Mayıs 2012 yılında yere çakılmış bir P-40 bulundu ve kayda alındı. Pilotu hakkında bir ize rastlanmazken, çöl ortamının kuru havasından dolayı uçak gövdesi fazla aşınmaya uğramamıştı. Bundan dolayı da bu uçağın İngiliz müzesine taşınma planları yapılıyor.

Üretilen 13.738 P-40’den geriye uçabilen 28 tanesi günümüze kalmıştı. Yaklaşık 13 tanesi sabit olarak sergilenirken 36 tanesi ise genellikle restorasyon aşamasındadır.

Curtiss_P-40N

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s