İtalyan Kraliyet Donanması (Regia Marina) Bölüm 1

İtalyan Kraliyet Donanması 17 Mart 1861 tarihinde İtalya Krallığının kurulması esnasında oluşturulmuştur. Krallığı oluşturan Sardunya ve Napoli prensliklerinin birleşmiş donanmasından oluşan Regia Marina okyanus sularındaki serüvenine hızlı bir başlangıç yapamadı.

Littorio2

Bunun esas sebebi, donanmayı oluşturan 2 unsurun standartları birbirleri ile uyuşmuyordu. Bunun yanı sıra subaylar arası anlaşmazlıklar da yaşanıyordu. Aslında Regia Marina’nın sıkıntılı doğumu, gelişimini de sıkıntıya sokacak ve nihayetinde sonunu hızlandıracaktı. Dretnot çağına geçen dünyada Regia Marina hala eski tip buharlı ve ahşap tipte yelkenli gemiler kullanılmaktaydı. Gemilerin yenilenmesi gerektiğinin herkes farkındaydı ancak bunu yapabilecek ne bir hükumet programı, siyasi istikrar, donanmanın başındaki amirallerin çabası ne de bu gemileri inşa edebilecek limanlar mevcuttu. O dönemde cılız atılımlar yapan Osmanlı bile İsveçli uzmanlara Haliç’te kuru doklar inşa ettirirken İtalyanlar ise gemi inşa etme değil sipariş etme yollarını aramaktaydı. Modernizasyonun eksikliği ve teknoloji kullanımından kaçınılması, Venedik ekolünden gelen güçlü bir denizlik geleneğinin zamanın ruhuna uyamamasına neden olacaktı.

İtalyan Bağımsızlık Savaşlarında ilk defa boy gösteren Regia Marina ufak tefek başarılar kazanmış olsa da eksiklikleri fark edilmeye başlanmıştı. Ardından başlayan Trablusgarb Savaşında daha çok sıkıntılar çeken donanmanın, bir zamanların Türk gölü olan Akdeniz’de 1 tane bile Osmanlı savaş gemisinin olmamasından istifade eden Regia Marina Katar kıyılarından Trablusgarb’a oradan Girit ve Beyrut’a harekatlar düzenliyor, Trablusgarb’daki savaşın planlanandan fazla uzaması ile şimdiki adaları (ne yazık ki çoğu garnizonda tek bir Osmanlı askeri dahi yoktu) herhangi bir direnç olmaksızın çıkarma harekatı düzenleyerek işgal etmeye başladı.

Birinci Dünya Savaşının başlamasından hemen önce dretnot tipi 6 adet savaş gemisine sahipti. Bunlar;

Dante Alighieri

dante

 

 

 

 

Guiulio Cesare

0001cesare

 

 

 

 

 

 

Conte di Cavour

conte-di-cavour-on-maneuvers-1938

 

 

 

 

 

Leonardo da Vinci

leonardodavinci

 

 

 

 

 

Andrea Doria

Italian_battleship_Andrea_Doria

 

 

 

 

 

Caio Duilio

Caio_Duilio_mimetizzazione_1942

 

 

 

 

 

Bu gemiler 1. Dünya Savaşında hiçbir zaman asli unsur olarak savaşmadı. Ağırlıklı olarak Adriyatik kıyılarında faaliyet gösterdiler. İtalya’nın Adriyatik operasyonları içerisinde kıyı bombardımanları yapmalarının yanı sıra Akdeniz’de denizaltı faaliyetlerinde bulundu. Ancak bu faaliyetlerin hiçbiri kayda değer etki yaratamadı.

İtalya ile Avusturya-Macaristan donanması asla sıcak çatışmaya girmediler. Savaş süresince İtalya donanması 2 adet savaş gemisini cephane patlaması nedeniyle kaybetti. Bazı söylentiler bunların Avusturya tarafından sabotaj yapıldığıysa da dönemin savaş gemilerinde özellikle ön taret içi ateşleme sonrası cephane sorunları tecrübe edilmişti. Benedetto Brin ve Leonardo da Vinci gemilerinin kayıplarının akabinde yeni geliştirilen MAS Botlar (torpido botu) sonunda Regia Mrina için kayda değer bir başarıya imza attılar. Yaklaşık 10 kişilik mürettebatı olan ve içerisinde torpido atıcı düzeneği ile hafif makineli tüfek bulunan bu botlar çok amaçlı olacak şekilde yaygın şekilde kullanıldı. Devriye görevlerinde, denizaltı avında ve hatta direkt hücum botu olarak! Trieste limanında 1917 aralığında SMS Wien isimli savaş gemisi imha edildi. Bu başarıyı ünlü Avusturya savaş gemisi SMS Szent Istvan’ın  ve SMS Viribus Unitis’in Pula’da batırılışı izledi. Luigi Rizzo komutasındaki bu torpido botu, günümüze uzanan mobil-çok amaçlı askeri botların kullanımı konusunda büyük bir çığır açtı.

Savaş arası dönem içerisinde İtalyan Hükümeti donanmanın modernizasyonu konusunda atılımlar yapmaya başladı. Mussoli’nin “Bizim Deniz” dediği Akdeniz’i domine etme çabası modernizasyon çabalarının temeliydi. Washington Denizcilik Anlaşması tüm dünyadaki büyük deniz güçlerinin sınırlandırılması ve silahlanma yarışını engellemeye çalışan maddeler içermekteydi. Bu kapsamda Fransız ve İtalya donanmalarının eşit tonaj ve sayıda olmalarını istemekteydi. Bu sayede birbirlerine üstünlük kurmaları engellenecekti. Aynı dönemde büyük ve planlı atılımlar yapan Fransız hükumetinin aksine İtalyanlar tartışmalarla ve başarısız denemelerle geçen yıllardan sonra 1930’lu yılların ortalarına kadar kapsamlı faaliyete geçememişlerdi. Uzlaşılan stratejiye göre Akdeniz’de hüküm sürebilmenin esas yolu hızlı ve uzun menzilli toplara sahip gemilerden oluşan bir filoya sahip olmaktan geçtiğine karar verilmişti. 10.000 tona kadar onlarca hafif kruvazör, destroyer ve denizaltı üretim planları yapıldı ve inşalarına başlandı. Bu gemilerin esas özellikleri ince bir zırha sahip olmaları, yüksek hızlarda ve nispeten daha uzun yolculuk sürelerine sahip olmaları ve tabi ki uzun menzilli yeni nesil toplara sahip olmalarıydı. İtalyan kruvazör Giovanni dalle Bande Nere 24 mm zırha sahipken aynı sınıftaki İngiliz Leander sınıfı gemiler 102 mm zırha sahipti. Aradaki bu fark Spada Burnu savaşı gibi çatışmalarda fark edilecekti.

Savaş öncesi gemiler teker teker elden geçiriliyordu. 320 mm çapta ana toplar yeniden hizalanıyordu. Hız konusunda da yapılan yeniliklerle gemilerin verimlilik oranları artırılıyordu. Tüm gelişimlere rağmen aynı sınıftaki Queen Elizabeth ve Renown sınıfı gemilere göre daha zayıf kalıyordu. Bu sınıftaki gemiler daha yüksek kalibre toplara ve daha kalın zırha sahiptiler.

Tüm dünya tekrardan silahlanma yarışında girdiklerinde eski teknolojiler gelişiyor, eskilerden vazgeçilip yeni teknolojilere önem verilmekteydi. Ancak bu konuda İtalyan Donanması hakkında karar verici merciler oldukça gelenekselci yaklaşıp, daha etkisi ve önemi o  zamanlar tam anlaşılamamış sonar ve radar gibi hayati teknolojiler hep göz ardı edilmişti. Alman General Albert Kesselring’in ifadesine göre İtalyan Donanması “İyi Hava” donanmasıydı.

 

 

 

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s