Refah Faciası

Refah trajedisi dönemin gazetelerinde

Refah trajedisi dönemin gazetelerinde

Türkiye, İkinci Dünya Savaşından önce İngiltere’ye dört denizaltı, dört muhrip ve 12 çıkarma gemisi sipariş etmişti. İngiltere, harbin başlaması üzerine bu gemileri Türkiye’ye vermiyor, ancak Türkiye’nin Almanya ile saldırmazlık anlaşması imzalayacağını haber alınca hepsinin olmasa da bir kısmının Türkiye’ye verilebileceği açıklanıyordu.

24haziran

Torpil Tartışması

Murat Reis, Oruç Reis, Burak Reis ve Uluç Reis isimleri verilen denizaltıları teslim almak üzere denizcilerden oluşan bir ekibin Türkiye’den İngiltere’ye gitmesi gerekiyordu. İkinci Dünya Savaşının karada ve denizde bütün şiddetiyle sürdüğü bu dönemde gemilerin denizlerde seyrüsefer yapabilmeleri son derece zordu. Her an bir denizaltı tarafından torpillenme ihtimali vardı. Alman, İtalyan ve Fransız Vichy Hükümetinin denizaltıları Akdeniz’de sürekli olarak müttefik gemilerine saldırıyorlar, bu yüzden deniz yoluyla İngiltere’ye gitmek mümkün görünmüyordu. İlk önce İskenderiye’ye gidiliyor, oradan da hava yoluyla Afrika’nın kuzeyinden geçilerek İngiltere’ye ulaşılıyordu.

Hiç Öğrenilemedi

Sipariş edilen denizaltıları teslim alacak Türk denizcilerinin de aynı yolu izlemesi gerekiyor ve bu amaçla bir ekip hazırlanıyordu. Ekipte bir hava ve 19 denizaltı subayı, 20 pilot adayı askeri öğrenci, 68 deniz eri ve mürettebatı bulunuyordu. Kafiledeki denizciler gemileri teslim alacak, havacılar ise uçak kursları göreceklerdi. Bu personeli Mersin’den İskenderiye’ye kadar Refah isimli eski bir şilep taşıyacaktı. Refah şilebi, Benjamin ve Barzilay vapurculuk kumpanyasına aitti ve İstanbul’daki Deniz Nakliyat Komisyonu tarafından tahsis edilmişti.

Refah şilebi, içinde yolcuları olmasına rağmen 23 Haziran 1941’de akşam saatlerinde Mersin limanından ayrılmış ve dört saat kadar gidip 40 mil civarında yol almıştı. Kıbrıs açıklarına gelindiğinde hangi ülkeye ait olduğu belirlenemeyen bir denizaltı Refah şilebini torpilledi.

Sulara Gömüldüler

Esas itibarı ile bir yolcu gemisi olmadığı için yeteri kadar cankurtaran filikası ve can yeleği bulunmayan şilep sulara gömülürken, mevcut filikalara ve sallara binebilen dört denizci ve bir havacı subay, dört pilot adayı, 15 deniz astsubayı, beş er ile gemi mürettebatından üç kişi olmak üzere toplam 32 kişi kurtuldu. Geriye kalan 168 kişi ise hayatını kaybetti. Gemi komutanı Yarbay Zeki Işın ile Kaptan İzzet Dalkıran da gemiyle birlikte sulara gömülerek hayatını kaybedenler arasında bulunuyordu.

23 Haziran gecesi cereyan eden bu acı olay, Refah şilebinde telsiz bulunmadığı için hemen öğrenilememiş, ancak saldırıdan sağ kurtulanlar karaya çıkabildiklerinde haberdar olunabilmişti.

kaynak: HT tarih, sayı 4, sayfa 15
Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s