Panzerjager V Jagdpanther Sd. Kfz. 173

3 Ağustos 1942 tarihinde Waffenamt, Panzerkampfwagen V Panter tankının şasesi üzerine oturtulacak yeni bir Sturmgeschutz (Tank Avcısı) planı yapmaya karar vermişti. Bu tank ayrıca o dönemde yeni geliştirilen uzun 88 mm Pak 43/3 L/71 model topa da sahip olacaktı.

Teknik detaylandırılması ve planlar 1943 yılının Haziran ayında tamamlanmıştı. Temmuz ayından itibaren de seri üretime girmesi planlanmıştı. Albert Speer tarafından alınan kararla Daimler-Benz Berlin’deki 40 numaralı yerleşkesinde üretime başlayacak, Krupp firması da tankın silahlandırılması ve montaj işlemlerinde yardımcı olacaktı. Kasım 1942’de ahşap modeli üretilmiş ancak nihai tasarımı ilk düşünülenden çok daha farklı olmuştur. Nihai tasarıma 1 Mayıs 1943 tarihinde karar verildikten sonra 24 Mayıs tarihinde Berlin’den Braunschweig bölgesindeki MIAG endüstri bölgesine taşındı.Üretilen ve tamamlanan ilk prototipi 20 Kasım tarihinde Doğu Prusya’daki Orzysz bölgesinde ahşap modellenmiş Tiger II ve Jagdtiger ile beraber Adolf Hitler’in beğenisine sunulmuştur.

2

İlk üretilen 2 prototip derhal teste tabi tutulmuş ve ardından 1943 yılının Aralık ayında tam kapsamlı üretime geçilmiştir. Braunschweig’deki MIAG (Muhlenbau-Industrie AG) tesislerinde 1944 yılının Ocak ayından itibaren üretime başlanmış, ayrıca aynı yılın Kasım ayında da Hannover’deki MNH (Maschinenfabrik Niedersachsischen-Hanover) fabrikalarında üretime başlanmıştır. Üretime devam edildiği esnada Postdam bölgesindeki MBA (Maschinenbau und Bahnbedarf) tesisleri de üçüncül üretim hattı olarak faaliyete geçmiştir.

Her ay için toplamda 150 araç üretilmesi planlanırken, Ocak 1945 tarihinde 72 tane en fazla miktarda üretilmiştir. 1943 Aralığından 1945 Mayısına kadar ancak 392 adet üretilebilmiştir. Bazı kaynaklara göre de Nisan veya Mayıs aylarına kadar üretime devam edilmiş olup 413 veya 425 adet üretildiği söylenmektedir. Savaşın sonlarına doğru MIAG ve MNH fabrikalarının müttefik hava unsurları tarafından bombalanması üretilen araç sayısına doğrudan etki yapmıştır.

Standart bir Panther tankının şasesinin üzerine monte edilmiş Jagdpanther’in ön zırhı 80 mm iken yan zırhı 50 mm kalınlığındadır. Tankın üst güvertesinin arka tarafında mürettebatın girip çıkabilmesi ve mühimmat transfer edebilmesi için bir kapak bulunmaktadır. Ayrıca çatı bölümünde de iki adet kapak mevcuttu. 46 ton ağırlığa sahip olan bu tank 12 silindirli Maybach HL 230 P30 23.1 litrelik benzinli motora sahipti. Saatte maksimum 46 km/s hıza ulaşabilen tank, 700 litrelik deposu sayesinde 160 km’lik bir harekat uzunluğun sahipti. Ayrıca tankta Zahnradfabrik AK 7-200 vitesi (7 ileri 1 geri) vites sistemine sahipken, ilerleyen dönemde geliştirilmiş ve sağlamlaştırılmış  AK 7-400 kullanılacaktı.

Jagdpanther; komutan, nişancı, yükleyici, sürücü ve telsiz operatöründen oluşan 5 kişilik bir mürettebata sahipti. Sürücü ön-sol kısımda oturuyordu ve yan tarafında telsizci aynı zamanda makineli tüfek kontrolünü sağlıyordu.İkisinin de arkasında nişancı ve yükleyici olup, en arkada da komutanın bölümü yer almaktaydı.

Top mantosunun üzerindeki periskop sürücüye bağlıyken, diğeri nişancı ve komutanın kullanımı için çatıya yerleştirilmişti. Erken dönem Jagdpanther tanklarında 2 adet sürücü görüş slotu varken, orta ve geç dönem versiyonlarında teke indirilmiştir.

Jagdpanther, uzun namlulu muhteşem 88mm Pak 43/3 L/71 topla donatılmıştı. Bu top Tiger II tanklarındaki kullanılacak topla tamamen aynıydı. Tankta ayrıca 1 adet 7.92 kalibrelik MG34 ya da MG42 makineli tüfek de mevcuttu. Top, aynı zamanda Sfl.Z.F.1a (5×8) nişangah ve dürbünü ile kullanılıp, 3000 metre civarındaki hedeflere ateş edebiliyordu. Top ayrıca sağa ve sola 11 derece dönebiliyor, yukarı ve aşağı da -8 ile +14 derecede hareket edebiliyordu. İlk dönem tanklarda tek blok, yekpare (monoblock) top kullanılırken, geç dönem versiyonlarında çift parçalı top kullanılmıştır. Tankın en büyük dezavantajı ise hareketli hedeflerde bu taretsiz sistem oldukça sıkıntı yaratmakta ve hedefi vurabilmek için mürettebatın tankı çevirmesi gerekmekteydi.

88mm top mermilerinden 60 adet, 7.92’lik makineli tüfek mermilerinden de 1200 adet taşıyabiliyordu, ayrıca 16 adet el bombası da mürettebatın kullanımındaydı. Tüm bunlara bakıldığında Jagdpanther savaş alanlarında oldukça dayanıklı, uzun soluklu savaşlar içinde savunma pozisyonları için mükemmel birer tank avcılarıydı.

Çeşitli modifikasyonlara uğrayan tankta genellikle dış unsurlar değiştirilmiş; tabanca yuvaları kaldırılmış, egzoz düzenlemeleri, 90mm NbK 39 savunma silahı, mantonun kuvvetlendirilmesi, daha geniş ve kendi kendini temizleyebilen paletler, alev süpresörü, arka şok emicilerinin kaldırılması, havalandırma fanı takılması, güverte arkası depolama alanları oluşturulması gibi değişikliklere uğramıştır.

Jagdpanther, mükemmel bir dahili telsiz sistemine de sahipti. 10 watt’lık Fu 5 USW transmitter ve Fu2 USW receiver setlerine sahipti. Ayrıca komuta araçlarında uzun mesafeli 30 wattlık Fu 8 transmitter/receiver setleri takılmıştı.Savaşın sonlarına doğru gece görüş sistemine (Infrarot-Scheinwerfer) de sahiptiler.

Özetle Jagdpanther; inanılmaz atış gücüne sahip, oldukça mobil ve nispeten alçak yapısıyla savaşta kullanılan en başarılı tank avcısı olmuştur. Muhteşem güç/tonaj oranı, kalın ve eğimli zırhı ile savaş alanlarında düşmana korku saçsa da, oldukça geç üretimine başlanması, müttefiklerin hava üstünlüğünü ele geçirmesi ve sınırlı sayıda üretimi, bu tank avcısı canavarın savaşın sonucunu değiştiremediği de bir gerçek olarak karşımıza çıkıyor.

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s