Focke-Wolf FW-190Aa-3 (Türkiye Serisi)

Focke Wulf Fw190Aa-3

 

TURKISH-FW190A-3

Ünlü Alman savaş uçağı tasarımcısı Kurt Tank‘ın tasarlayıp hayata geçirdiği FOCKE WULF (FW-190) serisi uçaklar ilk defa 1941 yılının bahar aylarında gökyüzüne açılmış ve ilk çatışmalarına katılmıştır. 1941 yılının ilkbaharından 1945 yılı başlarına kadar oldukça yaygın şekilde kullanılan bu başarılı tank, görev geçmişi boyunca farklı görevlerde ve bu görevleri yerine getirebilmesi amacıyla çeşitli geliştirmelere maruz kalmıştır. 1945 yılının başlarından itibaren ise Kurt Tank oldukça yüksek irtifada seyreden B-17 bombardıman uçaklarını avlama amacıyla, Focke Wulf serisini bir adım öteye taşıyarak TA-152 serisi semalardaki yerini alacaktı. Ancak tüm gelişmelere rağmen müttefiklerin yoğun sanayi bölgeleri ağırlıklı bombardımanı ve sürekli düşman hücumları nedeniyle geri çekilen ve en nihayetinde savaşı kaybeden Almanya için bazı şeyler çok geç olacaktır.

1942 yılında Türkiye’nin Almanya ile imzaladığı saldırmazlık anlaşması, savaşın rüzgarlarının Almanya lehinde estiği sıralarda Almanya – Türkiye ilişkilerinde oldukça fazla ilerlemeler görüldüğü aşikardır. Buna istinaden savaşın rüzgarının Almanya aleyhine estiği yıllarda ise Türkiye’nin daha çok müttefikler ile yakınlaştığını söylememiz mümkün.

Alman savaş sanayinin temelini oluşturan demir ve krom cevherleri 1944 yılının ortalarına kadar Türkiye tarafından tedarik ediliyordu. Yüzde 70-90 arasındaki ihtiyacı tek başına karşılayan Türkiye, bu maden cevherlerini büyük oranda Bulgaristan üzerinden demiryolu ile Almanya sanayisinin can damarlarına yolluyordu. Bir diğer yol ise Karadeniz limanlarından Romanya’nın Constanza limanına taşınan gemilerle sağlanıyordu. Savaşın tüm yükünü her anlamda üzerinde yaşayan Almanya, Türkiye’nin tedarik ettiği madenlere karşılık para ödemek yerine bazı hazır materyalleri, yedek parçaları ve savaş ekipmanlarını bir bakıma takas yapmak istiyordu. Dönemin dışişleri bakanlarının yazışmalarından da anlaşılacağı üzere bu iki ülke açısından da olumlu bir yol olarak görüldü. Halihazırda seferberlik durumundaki Türkiye hem müttfiklerle arasını iyi tutmaya çalışıyor ve müttefiklerin savaşa girme baskılarına karşı zaman kazanmaya çalışıyor hem de tüm Balkanları işgal etmiş ve “kapıya dayanmış” mihver devletleri ile iyi ilişkiler kurmak istiyordu. Dönemin şartlarına bakıldığında tam olarak incecik bir ip üzerinde cambazlık yapmaya çalışmak yerinde bir tabir olsa gerek.

1940’lı yılların başında teyakkuzdaki Türkiye’de, en büyük zayıflık hava kuvvetlerindeydi. Almanya’nın Focke Wulf uçaklarını takas etme fikri bu bakımdan oldukça cazip gelmekteydi. Franz von Papen‘in de gayretleri ile varılan anlaşma sonucunda, Ağustos 1942’de ilk partisi teslim edilen uçaklar haziran 1943 tarihinde son partinin de teslim edilmesi ile Türkiye toplamda 72 adet Almanya üretimi, FW 190 Aa-3 model uçağa sahip olmuştu. Özel seri numalarına ve model numarasına sahip olan bu uçaklarda Almanya’nın kullandığı standart ekipmandan bazı değişikliğe gidilmiş, kokpit ve motor havalandırma kısımlarına tropikal iklime uygun iyileştirmeler yapılmış ancak FuG 25 IFF telsizi konmamıştır. Ayrıca kanada monte edilen 20 mm lik MG/FF topları da opsiyonel olarak sunulmuştur. Tüm uçaklar trenle İstanbul’a taşınmış ve parçaları İstanbul’da monte edilmiştir. Daha sonraları kurulan fabrikada ise iniş takımı ve lastikleri ülkemiz tarafından yerli olacak şekilde üretilmiştir. Dönemin bir çok Türk pilotunun anılarında da belirttiği bu uçak, çok sevilmiş ve 1949 yılı sonlarına kadar kullanılmıştır.

Yazarın notu: Okuduğum bazı kaynaklarda teslim sayısının 72 değil 56 olduğunu ve uçaklarda 20 mm’lik topların bulunmadığı yazıyor. Zamanına göre oldukça pahalı olan bu uçakların tanesi 510.000 reichmark tutuyordu. Ayrıca Türkiye uçaklarla beraber bol miktarda yedek cephane ve 60 adet 14 silindirli 1700 BG BMW 801 motoru da yedek parça olarak temin etmiştir.

 

2. Dünya Savaşı Türk Zırhlı Birlikleri Durumu yazımızda da belirttiğimiz üzere Türkiye o dönemde en çok açığı bulunan alanları dış alım yöntemi ile kapatmak ve aynı zamanda modernize etme çabasında olmuştur. Başka bir yazımızda da Türkiye’nin o dönemde diğer büyük güçlerden aldığı uçakları detayları ile inceleyeceğiz. Sağlıcakla kalın.

 

fw & serinc1

image017

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s