Sturmtiger / Sturmpanzer VI

Sturmtiger / Sturmpanzer VI / Tiger-Mörser
38cm RW61 auf Sturm(panzer)mörser Tiger

Resim

İkinci Dünya savaşı esnasında Almanlar, birbirinden oldukça farklı özellikte zırhlı araçları tasarlayıp üretmişlerdi. Bunlardan bir tanesi de Sturmtiger‘dı.

Sturmtiger‘lar genellikle şehir savaşlarında, oldukça sağlam silahlandırılmış koruganları, binaları ve ağır müstahkemleri yok etmek için, piyade destek görevlerinde kullanılmıştır. Sturmtiger‘in ilk örneklerine bakacak olursak, 1942 yıllında ilk prototipleri üretilen ve daha sonraları 24 adet üretilebilmiş, Panzerkampfwagen III şasesine oturtulan 150mm sIG topuna sahip Sturmgeschütz 33 tanklarıydı. Bu tanklar da Sturmtiger gibi ağır piyade destek tanklarıydı. 1942 yılında savaş meydanlarına çıkan Sturmgeschütz 33 Stalingrad’da savaşan tanklardan da bir tanesiydi. Daha sonraları ise, Panzerkampfwagen IV şasesinin üzerine oturtulan 150mm StuH (Sturmhaubitze) assault/atttack howitzer topuna sahip ünlü Sturmpanzer IV Brummbär tanklarıydı. 1943 yılından savaşın bitimine kadar bütün cephelerde savaşan Brummbar‘lardan toplamda 306 adet üretilebilmişti. Ağır (zırhlı) piyade tank serisinin sonunda, hepsinden en güçlüsü en ağırı ve en çok korkulan tanka, yani Sturmtiger‘a Almanlar 1944 yılının sonlarında sahip olabilmişlerdi. Bu proje Brummbar projesinin geliştirilmiş son halini içeriyordu.

1942 yılı sonbaharında, Stalingrad‘daki ağır savaş, artık piyadelere daha çok kolaylık sağlayacak, onlara destek olacak, piyade destek tankları konseptinin oluşması sürecini ortaya çıkarmıştı. Ancak ne yazık ki, o dönemde bu role uygun elde sadece 105mm‘lik toplarıyla Stug III tankları vardı ve Brummbar‘lar henüz çizim aşamasındaydı.

Sturmtiger‘ların ilk çizim planlarına bakıldığında, orijinalinde 210 mm’lik toplarla donatılmış olmasına karşılık, Alman savaş sanayisinin elindeki top kalibre standartlarını ve mühimmat üretim/mevcut dengesini karşılamıyordu. Planda yapılan ufak bir değişiklik ile 210 mm toplar 38cm RW61 kuyruk dolumlu topları ile değiştirildi. Stug III ve Brummbar projelerinin devamı olan bu tank da, Tiger I tankının şasesi üzerine inşa edilmişti. Aslında bakacak olursak, Brummbar‘dan tek farkı daha ağır bir şaseye ve daha büyük bir topa sahip olmasıydı. Onun dışındaki tüm özellikleri, savaş alanlarındaki rolü tamamen aynıydı. Alkett firması (2. Dünya Savaşındaki Alman Ordusunun zırhlı birlik ihtiyaçlarını karşılayan ana üretim şirketlerinden bir tanesi) 1943 yılının Kasım ayında ilk prototipini üretmişti. 20 Kasımda Hitler’e sunulmuş ve ardından Doğu Polonya’daki Orzysz şehrindeki eğitim ve test fabrikalarına gönderilmişti. İlk prototip orta dönem (ilk, orta, geç) Tiger I tanklarından bir tanesinin şasesi üzerine tamamen çelikten üstgüverte (şase üzerindeki bölüm, yapı) eklenerek yapılmıştı. Yapılan detaylı testlerin ardından 1944 yılının Nisan ayında onay süreci ile beraber seri üretime geçirilmişti. Şase seçiminde ise, özellikle emekliye ayrılmış (kullanılmayacak durumda olan) ve savaşlarda çeşitli şekillerde hasar görerek tamir için geri gönderilen Tiger I tanklarından seçilmekteydi. Ayda 10 adet üretim planlaması yapılmasına karşın bu sayıya asla ulaşılamadı. Ağustos – Aralık 1944 tarihleri arası Alkett toplamda 18 adet Sturmtiger‘ı bitirmiş (şase numaraları 250043’den 251174 arasındaydı) ve savaş meydanlarına göndermişti.

Resim

Bazı üretimleri geç dönem Tiger I tankı şasesi üzerine olsa da, süspansiyon ve gövdede değişikliğe gidilmedi. Ancak üstgüvertenin ön kısmı ile uyuşması için ise tankın ön kısmı tekrardan dizayn edilmişti. Sturmtiger‘lar Tiger I ile aynı motoru (700 beygirlik 12-silindirli Maybach HL 230 P 45) ve aynı vites kutusunu (Maybach OLVAR OG 401216A) kullanmaktaydı. En yüksek 37.7 km/s hıza ulaşabilen Sturmtiger, 120 km’lik bir menzile sahipti. 100 km’de 450 litre benzin harcarken, benzin deposu 540 litre benzin taşıyabiliyordu. Normal bir Tiger I tankına göre Sturmtiger 6.28 metre uzunluğunda olup Tiger I tankları 8.45 metre uzunluğundaydı. Genişliği Tiger I tankları ile aynı olup 3.70 metre uzunluğundaydı. 2.93 metre yüksekliğindeki Tiger I‘lere kıyasla ise Sturmtiger vinçsiz olarak 2.85 metre yüksekliğindeydi. 65 ton ağırlığındaki bu tanklar Tiger I tanklarından 8 ton daha ağırdı. Üstgüvertesi 150mm’lik ön zırha ve 80 mm yan zırha sahipti.

Sturmtiger‘lar kısa namlulu 38cm Raketenwerfer 61 L/5.4 roket ateşleyen roket fırlatıcı/havan özellikli bir topa sahipti. Yüksek patlayıcılı roketleri 6000 metre uzağa kadar gönderebiliyordu. Ateşleyici, PaK Zielfernrohr 3 x 8 teleskopik görüşe sahipti. Her bir roket mermisi 1.5 metre uzunluğunda ve 350 kg ağırlığındaydı. İki farklı mermi tipine sahip olan bu tankta, Yüksek Patlayıcılı mermilerin yanı sıra ağır bina ve kaleleri yaklaşık 2.5 metre delebilme yeteneğine sahip komposit başlıklı mermilere de sahipti. Sturmtiger‘ın ilginç özelliklerinden bir tanesi de, topunun, Dusseldorf’taki Rheinmetall-Borsig tarafından orijinalinde denizaltı avlamak için sualtı bombası fırlatma amacıyla geliştirilmiş olmasıdır.

Resim

Top, manuel olarak döndürülmekteydi ve sağa/sola 10 derece, aşağı 0 ve yukarı 85 dereceye kadar kaldırılabiliyordu. Her mermi ateşlendiğinde geriye doğru 30-40 tonluk inanılmaz bir geri tepme basıncı oluşturmaktaydı. Sturmtiger‘ın en benzersiz özelliklerinden bir tanesi de, oluşan bu basıncın tamamen kanallar ve havalandırma tarafından tankın içine doğru değil, tankın dışına doğru atılması sistemiydi. Bu şüphesiz zamanına göre oldukça iyi bir mühendislikti çünkü aynı sebepten dolayı Sovyet ISU-152 tankında (özellikle uzun BL-10) topunda yaşanan geri tepmenin ve dumanın/basıncın tankın dışına aktarılamaması o tankın ömrünün oldukça kısa olmasına sebebiyet vermişti. Aynı dönemde savaşan bu iki tankın, 152 kalibreli topta bu kadar sıkıntı yaşanılmasına karşın 380 kalibreli topta yaşanmaması büyük bir mühendislik başarısı olarak sayılabilir. Ancak basıncın ve alevin dışarı doğru aktarılması, her atışta tankın yerinin kilometrelerce öteden dahi olsa tespitini mümkün kılmaktaydı. Bu bakımdan her atış sonrası yerini değiştirmesi gerekmekteydi. Son bir modifikasyonla topa eklenen çelik halkalar ile isabet ve topun yükseklik açısında oldukça büyük faydalar sağlamıştı.

Resim

Sturmtiger tek bir atışında koca bir bina veya koruganı yerle bir edebilirken sadece 14 adet roket taşıyabiliyordu. Bunların 12 tanesi, gövdenin sağ ve sol tarafında bulunan taşıyıcılarda, 1 tanesi topun içerisinde, 1 tane de yükleme tablasında tutulabiliyordu. Ancak geri tepmeden oluşan riskler nedeniyle bir çok Sturmtiger yükleme tablasında mermi koymadan 13 adet mermi taşımaktaydılar. Mermilerin yüklenmesi için 5 adet mürettebatın tamamının da çalışması gerekmekteydi. Aracın dahili ekipmanlarından olan ve mermi yüklenmesi için gerekli olan vinç, kullanılmadığı zamanlarda sökülüp saklanıyordu. İki parçalı dikdörtgen yükleme kapakçığı üstgüvertenin çatısındaydı ve bu kapaklar açılarak, vinç yardımı ile aracın içindeki mühimmat deposuna ve ateşleme kızağına mermiler aktarılıyordu. Yükleme kapakçığının arka tarafında, 360 derece dönebilen 90mm NbK 39 Nahverteidigungswaffe bombaatar yakın mesafe çatışmaları için yerleştirilmişti. Aracın arka kısmındaki kapak ise mürettebatın içeri girmesini ve dışarı çıkması (gerekirse kaçması) için konuşmuştu.

Resim

Mürettebat toplamda 5 kişiden oluşmaktaydı, bunlar Komutan, Nişancı, Yükleyici, Sürücü ve Telsiz Operatöründen oluşmaktaydı. Mürettebatın yakın mesafe çatışmalarında korunmaları için ön tarafta 7.92mm MG34 bir makinalı tüfek, Yan taraflarda tabanca ve tüfekler için atış yapılabilecek boşluklar vardı. Sturmitger ayrıca 10 watt’lık FuG5 telsizine de sahipti.

Resim

12 Ağustos 1944 tarihinde testlerden başarıyla geçince bir an önce Polonya’ya transfer edildi ve buradaki çatışmalarda ilk defa kullanıldı. Sadece 2 Sturmtiger çatışmalara katılmış ve savaşında sonuna kadarki sürece sadece Varşova’da planlanan role uygun olarak savaşma imkanı bulmuştur. Polonya’daki çatışmalarda Sturmtiger‘ın ateşlediği bir roket patlamamış ve bu roket şuanda Polonya Askeri Müzesinde sergilenmektedir. 28 Ağustos tarihinde ise oldukça başarı sağlamış bu tank Berlin-Spandau bölgesindeki Alkett tesislerine geri gönderilmiştir.

Resim

Daha sonraki süreçte üretilen 7 adet Sturmtiger, Batı Cephesine gönderilmiş, Ardennler’deki Alman saldırılarında kullanılmıştır. Ardennler çatışmasından sonra hiçbir zaman cephede kullanılmamışlardır. Savaşın sonuna kadarki süreçte de bu tanklar bölgesel savunmalarda oldukça etkin bir şekilde kullanılmıştır.

Resim

Sadece 18 tane üretilen bu araçların savaşın sonucuna bir etki gösterdiğini söylemek yanlış olur. Ancak kullanıldığı zamanlarda ne kadar etkin ve ölümcül bir tank olduğunu herkese kanıtlamıştır. Ocak 1945 yılında PzStuMrKp 1001 birliğine bağlı bir Sturmtiger tek bir atışta 3 adet Amerikan M4 Sherman tankını yok ettiğini rapor etmiştir. Tüm bunlara karşılık bu tankın sonunu getiren şeyler düşman tarafından değil bizzat tankın kendisi tarafından olmuştur. Kullanılan Tiger I şase, süspansiyon ve mekaniği, önü bu kadar zırhlı ve ağır, devasa bir topa sahip ve 30-40 ton geri tepme basıncı üreten bir tankı taşıyacak ve koruyacak bir güce sahip değildi. Mekanik problemler ve benzin kıtlığı yüzünden birçok Sturmtiger mürettebatı tarafından düşman eline geçmemesi amacı ile yok edilmiştir. Günümüzde bu tanklardan 2 adet kalmış olup, bunlardan İlki Deutsches Panzermuseum Munster, Almanya ve ikincisi Kubinka Tank Müzesi, Rusya’dadır.


 

Kaynaklar;
http://www.achtungpanzer.com/sturmtiger-sturmpanzer-vi.htm
http://freeforumzone.leonardo.it/lofi/sturmtiger/D2719259.html
http://www.battlefrontmodels.com/germanphotogallery.htm
http://tr.wikipedia.org/wiki/Sturmtiger
http://the.shadock.free.fr/Surviving_Tigers.pdf
http://en.wikipedia.org/wiki/Sturmtiger
Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s